%fast maker  - پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینتر سه بعدی چیست؟

طرز کار پرینتر سه بعدی چگونه است؟؟؟

این سوال ها شاید برای خیلی افراد پیش اومده باشه که پرینتر های سه بعدی چگونه کار میکنند؟! یا حتی چگونه شی های مختلف رو با جنس های گوناگون پرینت میکنند؟!

ما در این مقاله قصد داریم با اطلاعات و تجربیات کسب نموده جواب این سوالات رو داده و شما رو با این تکنولوژی قدرتمند آشنا کنیم.

 

پرینتر سه بعدی چیست؟

خب برای مرحله اول باید گفت که پرینت سه بعدی،دستگاهیه که تنها کافی است چیزی که می‌خواهید بسازید را به آن بدهی و آن هم در زمان نسبتاً کوتاهی می‌سازد و به شما تحویل می‌دهد. درست مثل چوب جادویی که آن را به یک سمت می‌گیری،وردی می‌خوانی و چیزی که می‌خواهی روبرویت ظاهر می‌شود. اما راستش را بخواهید اینطور نیست، داستان کمی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. در ادامه می‌خواهیم مروری بر این تکنولوژی داشته باشیم.

 

طرز کار پرینتر سه بعدی

برای توضیح بهتر نحوه کار پرینتر های سه بعدی شاید بد نباشه که این تکنولوژی رو به چیدن آجر،برای ساختن یک خانه تشبیه کنیم که اگر دیده باشید کارگران با مخلوط سیمان،آجر هارو لایه به لایه میچینند.پرینت سه بعدی هم به همین صورت کار میکنه و مواد لایه به لایه روی هم قرار میگیرند تا شکل مورد نظر تولید شود.

پرینتر سه بعدی با توجه به فرآیند تولید، خود و مواد مصرفی آن به انواع مختلفی تقسیم میشوند که در ادامه به معرفی پرکاربرد ترین انواع آن می پردازیم.

 

 ۱:FDM

fused deposition modeling

پرینتر سه بعدی FDM

 

تمام پرینتر های سه بعدی از یک فناوری مشابه برای ساخت محصول استفاده نمی کنند. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. تفاوت عمده این فناوری ها در روش ساخت لایه هایی است که به منظور ایجاد محصول نهایی مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنولوژی FDM یک رشته متصل به نازلی است که گرم شده و آن رشته به خمیر تبدیل مشود،نازل از مسیری که به آن داده بودید الگو گرفته و شروع به کشیدن میکند.

پس از بیرون آمدن ماده،تقریباً بلافاصله سفت میشود و پایه ای برای لایه بعدی به وجود می آورد.

مزایا

معایب

قیمت مناسب همراه با کیفیت مطلوب
دقت کم
زمان چاپ نسبتا خوب
استحکام متوسط

۲:SLA

Stereolithography

پرینتر های سه بعدی SLA

 

پرینتر SLA یک روش ساخت افزایشی است که در آن با استفاده از یک محفظه محتوی پلیمر مایع حساس به نورماوراءبنفش و یک لیزر ماوراء بنفش، ساختار مورد نظر لایه به لایه ساخته می‌شود. این پلیمر مایع تحت تابش نور ماوراءبنفش دچار تغییر ساختار می‌شود و از حالت مایع به حالت جامد تبدیل می‌شود.

پیشنهاد خواندن این مطلب
10 نرم افزار طراحی فایل پرینت سه بعدی

برای ساخت هر لایه، پرتو لیزر از روی سطح مایع طبق الگوی خاصی ( که با استفاده از یک برنامه کامپیوتر به آن داده می‌شود ) حرکت می‌کند که باعث جامد شدن آن قسمت از پلیمر می‌شود.

پس از ایجاد الگوی مورد نظر برای آن لایه ، صفحه بالابری که درون محفظه مایع قرار دارد و نقش زیر لایه قطعه مورد نظر ما را دارد به اندازه ضخامت یک لایه که معمولاً بین ۵۰ تا ۱۵۰ میکرومتر می‌باشد، پایین می‌رود. سپس یک تیغه از روی سطح مقطع قسمتی که قبلاً ساخته شده عبور می‌کند و باعث رسیدن مایع تازه به‌طور یکنواخت به سطح بالایی می‌شود. پس از این مراحل، نوردهی لایه دوم شروع می‌شود که آن هم پس از جامد شدن به لایه قبلی متصل می‌شود. لایه‌های بعدی نیز به‌طور متوالی به همان شیوه ذکر شده ایجاد می‌شود و به لایه زیرین خود متصل می‌شوند. در نهایت یک حجم کامل سه‌بعدی با این روش ساخته می‌شود.

بعد از ساخت کل قطعه، آن را به منظور تمیز کردن و پاک کردن پلیمرهای اضافی درون حمامی از یک ماده شیمیایی قرار می‌دهند و سپس از آن در یک کوره فرابنفش قرار می‌دهند.

 

مزایا

معایب

سرعت بالا
هزینه زیاد
استحکام بسیار بالا
نیازمند اپراطور متخصص

۳:SLS

Selective laser sintering

طرز کار این پرینتر تولید افزایشی مى باشد،به این صورت است که پرینتر سه بعدى از یک لیزر استفاده کرده و مخلوطی از ذرات ریز مواد اولیه مانند فلز، سرامیک و یا پودر شیشه و … را به شیئ جامد سه بعدی تبدیل می کند. در این روش معمولا از پودراستفاده میشود و مواد به وسیله نور لیزر طراحی شده در کامپیوتر، مواد پودر مانند را با استفاده از مدل سه بعدی نمونه بر روی یک سطح تولید می کند.روش قرار گیرى لایه ها در این تکنولوژی به این صورت است که نخست لایه ایی از مواد اولیه بر روی سطح قرار داده و پس از جامد شدن و خشک شدن به وسیله لیزر، لایه هاى بعدی مواد اولیه را بر روی لایه قبل قرار می دهیم و این روند تا تمام شدن قطعه مورد نظر ادامه خواهد داشت.

 

مزایا

معایب

پرینت راحت از اشکال پیچیده
 کم بودن تیتراژ
استحکام بسیار بالا
نیازمند اپراطور متخصص
نمونه کار پزینتر سه بعدی SLS

نمونه کار پزینتر سه بعدی SLS

نمونه کار پزینتر سه بعدی SLS

نمونه کار پزینتر سه بعدی SLS

 

چاپ پرینت سه بعدی فست میکر

شروع سفارش و استعلام قیمت پرینت سه بعدی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *